fbpx

Efekat majmuna u modernom društvu

Najteži zadatak svakog profesora je da pripremi učenike za stvaran život i izazove koji ih očekuju kada izađu kroz vrata škole. Zato se trudimo da im približimo što više društveno-socijalnih šablona ponašanja, kao i uzrok zašto postoje. Danas ćemo zajedno proći kroz čuveni eksperiment ,,Pet majmuna” kao i  pojave u društvu i poslovnom okruženju koje su zapažane u tom eksperimentu.

Šta je eksperiment ,,Pet majmuna"?

Na Univerzitetu Wisconsin-Madison tokom 1966. sproveden je eksperiment u kojem su naučnici u veliki kavez zaključali pet majmuna. Na sredini kaveza, nalazile su merdevine, i na njihovom vrhu su bile banane. Nakon nekog vremena, jedan gladni majmun krenuo je da se penje uz merdevine. Kada je bio vrlo blizu, istraživači su ga polili ledenom vodom. Majmun je odmah sišao sa merdevina bez banana. Svaki od majmuna je pokušao isto i svakog je zaustavila hladna voda. Nakon nekog vremena, naučnici su izveli jednog majmuna i uveli novog. Kada bi novi majmun probao da se popne, ostali majmuni su ga zgrabili  i povukli na pod. Nakon što se nekoliko puta isto desilo, novi majmun je odustao. Istraživači su tako menjali majmune jednog po jednog. Svaki put bi novog majmuna ostali povlačili dole, pre nego što bi stigao do banana. Vremenom, u kavezu su ostali samo majmuni koji nikada nisu osetili hladan tuš, a nijedan od njih se nije želeo popeti na merdevine, neznajući zašto.

Art source: Joe Ciciarelli

https://unsplash.com/@claritycontrol

Jedini razlog zašto je Bog stvorio čoveka je taj što je bio razočaran majmunom. - Mark Tven

Šta možemo da naučimo o životu iz ovog eksperimenta?

Ovaj eksperiment je empirijski dokazao da vremenom društvo teži inertnosti i prihavata određena ponašanja, standarde i običaje nekritički. Samim tim, novi članovi društva bivaju sputavani od strane okoline ako pokušaju nešto drugačije, te se neverovatno brzo uklapaju u šablon bez postavljanja pitanja zašto je tako kako je. Čak i da postave pitanje ostaju bez odgovora, jer okruženje vrlo često ni samo ne zna uzrok.

  • Okolnosti se menjaju –  Protokom vremena i promenama u okruženju, dolazi i do promena okolonsti zbog kojih nešto jeste ili nije moglo da se dogodi.
  • Ne dozovolite da vas kritika sputa –  Aristotel je govorio da je kritika nešto što se vrlo lako može izbeći kada ne činimo ili ne govorimo ništa. Imajte svoje ciljeve i težite ka njihovom ostvarenju.
  • Ne plašite se promene – Samo je jedan kutak svemira koji možete sigurno promeniti, a to ste vi sami.

U poslovnom okruženju ovaj eksperiment pokazuje da je neophodno redovno preispitvati procee rada i procedure, kao i proces donošenja odluka. Najbolji način da unapredite proces je da ga redovno preispitujete. Ovo naročito važi u sektorima gde se okolnosti u poslovnom okruženju često drastično menjaju: finansijski, logistički i prodajni sektor.

Ne dozvoli da neuspeh drugih od tebe napravi majmuna.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *