Najteži zadatak svakog profesora je da pripremi učenike za stvaran život i izazove koji ih očekuju kada izađu kroz vrata škole. Zato se trudimo da im približimo što više društveno-socijalnih šablona ponašanja, kao i uzrok zašto postoje. Danas ćemo zajedno proći kroz čuveni eksperiment ,,Pet majmuna” kao i pojave u društvu i poslovnom okruženju koje su zapažane u tom eksperimentu.
Na Univerzitetu Wisconsin-Madison tokom 1966. sproveden je eksperiment u kojem su naučnici u veliki kavez zaključali pet majmuna. Na sredini kaveza, nalazile su merdevine, i na njihovom vrhu su bile banane. Nakon nekog vremena, jedan gladni majmun krenuo je da se penje uz merdevine. Kada je bio vrlo blizu, istraživači su ga polili ledenom vodom. Majmun je odmah sišao sa merdevina bez banana. Svaki od majmuna je pokušao isto i svakog je zaustavila hladna voda. Nakon nekog vremena, naučnici su izveli jednog majmuna i uveli novog. Kada bi novi majmun probao da se popne, ostali majmuni su ga zgrabili i povukli na pod. Nakon što se nekoliko puta isto desilo, novi majmun je odustao. Istraživači su tako menjali majmune jednog po jednog. Svaki put bi novog majmuna ostali povlačili dole, pre nego što bi stigao do banana. Vremenom, u kavezu su ostali samo majmuni koji nikada nisu osetili hladan tuš, a nijedan od njih se nije želeo popeti na merdevine, neznajući zašto.
Leave a Reply